De invloed van illustraties op het lees-leerproces

Auteurs

  • S.M. Laman
  • D.J. Bakker

Samenvatting

Leesboekjes zonder plaatjes zijn nauwelijks denkbaar. Wanneer wij ons niet vergissen is reeds eeuwen lang de illustratie in het leesleerboek aanwezig geweest. Hoogeveen (1920) motiyeert het aanbrengen van plaatjes als volgt:Om te zorgen, dat de leerlingen weten en voortdurend blijven weten, hoe de normaalwoordenheten, laten we niet ä la Jacotot die woordenZolang noemen, tot ze er volkomen mee op dehoogte zijn, maar worden plaatjes aangewend, ^en natuurlijk en eenvoudig middel, dat zeer inde smaak valt en waaraan het leesplankje eendeel zijner aantrekkelijkheid te danken heeft'.I^e plaatjes vallen dus in de smaak en waarschijnlijk mede hierdoor zullen de kinderensneller en beter weten hoe de normaalwoordenheten.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-26

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp