Opvoedkundigwetenschappelijke perspectieven

Auteurs

  • H.W.F. Stellwag

Samenvatting

Men kan zich op het ogenblik niet beklagenover een te geringe activiteit op het gebied vande 'theoretische pedagogiek', zoals dit bij onsheet, waarmede men zowel werk op het gebiedder pedagogische systeemvorming als meer wetenschapstheoretische onderzoekingen aanduidt.Nu geldt deze verheugende constatering alleenVoor de buitenlandse literatuur, want in Nederland heeft men in het algemeen minder belangstelling voor zuiver theoretische studies. Het werk op het gebied van de systeemvorming komt traditioneel uit Duitsland, de analytische benadering vinden we momenteel voornamelijk in Engeland en in de Verenigde Staten. In twee artikelen zal ik de aandacht vragenVoor twee onder de stroom der publicaties belangrijke recente uitgaven: een van de systeemfilosoof J. Derbolav (Bonn), en een van een,althans de laatste jaren, meer critischrationalistisch georiënteerd auteur, W. Brezinka (Konstanz). Hoewel de laatste in het duitse taalgebied werkt, is zijn kennis van de angelsaksischeliteratuur, met name van de analytische, zeeruitgebreid. Zijn laatste werk ligt op het gebied^er wetenschapstheorie en opent inderdaadVoor de beoefening van onze wetenschap enhaar fundering veelbelovende vergezichten,^erbolav en Brezinka hebben gemeen dat zeVan oorsprong Oostenrijker zijn.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-26

Nummer

Sectie

Artikel