Evaluatie van een leergang voor het Vreemde-talenonderwijs door middel van de vrije-woordassociatietechniek

Auteurs

  • E. Bol
  • J.A.M. Carpay

Samenvatting

Een doelstelling die reeds ± 1900 door de zog.Reformbeweging op overigens zuiver intuïtieve gronden werd geformuleerd, is de vreemdetaal te leren beheersen als een tweede moedertaal.Eerst in de vijftiger jaren is door middel vanWetenschappelijk onderzoek aangetoond dathet althans in theorie mogelijk is een dergelijke doelstelling te realiseren. Zo vonden bijv.Lambert, Havelka en Crosby (1958) in empirisch onderzoek bilingualen die inderdaad bleken te beschikken over twee relatief onafhankelijke taalsystemen. Volgens het theoretisch mo'lel van Ervin en Osgood (1954) konden dezeproefpersonen worden aangeduid als gecoördi^eerde tweetaligen. De onderzochte bilingualenl'eschikten met andere woorden over wat in detheorie van Van Parreren genoemd wordt gescheiden systemen voor de beide talen (VanParreren, 1964). Jakobovits en Lambert (1961)vonden evenwel ook, dat er tweetaligen waren^ie in de terminologie van Ervin en Osgood°ver gecombineerde taalsystemen beschikten.Bij deze proefpersonen vormt de tweede taal^en subsysteem binnen het systeem van de"moedertaal (Van Parreren, ibidem). Gezien het feit dat er in de praktijk mensen lijken te bestaan die voldoen aan het doel dat de Reformbeweging zich stelde, is het gewettigd te zoeken naar een vorm van didaktischebeïnvloeding waarmee het ook in het onderwijs"mogelijk wordt te bereiken dat de tweede taalrelatief onafhankelijk funktioneert van de moedertaal. Het spreekt vanzelf dat daarbij niet degesteld behoeft te worden dat beide taleneven goed worden beheerst. Zoals bekend, zijner conform het doel van de Reformbewegingallerlei methodes ontwikkeld die bekend staanonder de verzamelterm direkte methode. Tegenwoordig beoogt elke (audiovisuele) methode die aanspraak wil maken op het predikaat 'modem', de vreemde taal zó te leren beheersen dat de moedertaal nergens meer alstussenschakel fungeert. Hoewel er een grotevariëteit van dergelijke methoden hedentendageaan de markt is, geloven wij niet dat de goudensleutel al gevonden is.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-26

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Evaluatie van een leergang voor het Vreemde-talenonderwijs door middel van de vrije-woordassociatietechniek. (2023). Pedagogische Studiën, 48(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16975