Leerplan en leidraad voor het basisonderwijs op de Benedenwindse Eilanden der Nederlandse Antillen.

Auteurs

  • H. Nieuwenhuis

Samenvatting

Het is onmogelijk in kort bestek volledig recht tedoen aan de belangrijke en rijk gevarieerde inhoudvan dit 'studierapport', bestaande uit twee kloekedelen, en tot stand gekomen door de samenwerking van zeer vele deskundigen uit de AntilliaanseOnderwijswereld en een enkele uit Nederland.De bijdragen van hen allen, geleverd in ongetwijfeld vele commissievergaderingen, zijn gebundeld door een 'Leerplancommissie', onder voorzitterschap van Prof. dr. F. W. Prins, in de vormvan door wisselende combinatie van leden van deLeerplancommissie geschreven hoofdstukken,waarbij Drs. J. van Bergeyk (thans gepromoveerd)de eindredactie verzorgde.Het centrale onderwerp, waar de hele studie omcirkelt, is het probleem van het taalonderwijs opde Nederlandse Antillen, met name betreffendehet basisonderwijs, maar dan geplaatst in het raamvan een algehele onderwijsvernieuwing, die allevakken van het lesrooster omvat. Nog steeds worstelt men in de Antillen met hetvraagstuk van de voertaal: moet men kinderen, diethuis en op straat alleen maar het 'Papiamentu' horen en leren spreken, op school confronteren letterlijk: confronteren met een onderwijs datvan meet af aan in alle vakken het Nederlands alsvoertaal gebruikt, gehanteerd door leerkrachten,die in zeer vele gevallen geen woord 'Papiamentu'verstaan, of moet men de kinderen opvangen inhun eigen taal, en dan langzamerhand het onderwijs in de Nederlandse taal daaraan toevoegen,waarna tenslotte het Nederlands voertaal kan worden? En als dit laatste het meest gewenst is, hoemoet dat dan gebeuren?

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-26

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Leerplan en leidraad voor het basisonderwijs op de Benedenwindse Eilanden der Nederlandse Antillen. (2023). Pedagogische Studiën, 48(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16977