Evaluatie van een audio-visuele cursus Nederlands

Auteurs

  • M. Ulijn

Samenvatting

ßij iedere vorm van onderwijs neemt het evalueren of beoordelen van de resnltaten een belangrijke plaats in. Evaluatie of beoordeling, of ookZoals het woord letterlijk zegt 'waardebepaling',IS het totale proces van meten en beslissen: hetop een of andere manier quantificeren van vorderingen, prestaties, kennis of intellectuele vaardigheden (de meting), en het nemen van actieta.v. de leerling op basis van de meting (debeslissing) (Meuwese, 1970). Op deze wijze verkregen informatie levert de docent de noodzakelijke feedback over de effecten van de onderwijstechnieken die hij toepast op een bepaalde onderlij spopulatie. T.a.v. de individuele student kanhij op grond van evaluatiegegevens beslissingen•^emeninhetonderwijsproces: cijferwaarderingen,slagen of zakken. Bovendien kunnen deze gegevens dienen als versterking van de vorderingenvan een student. Evaluatie is een integraal deelVan het leerproces en daartoe zouden altijd toetsen in een cursus ingebouwd moeten zijn.Nu gelden onafhankelijk van het type onderlijs en de gekozen evaluatietechniek een aantalspelregels die als fasen zijn te onderscheiden ineen evaluatieprocedure:~ definiëren van de belangrijkste onderwijsdoelstellingen. De evaluatiemiddelen dienen dezeadequaat te representeren. evidentie verkrijgen over de mate waarin dezebereikt zijn. zorgvuldig interpreteren van de evidentie.~ de resultaten mededelen aan hen die bij hetonderwijs betrokken zijn (docent en studenten),(Parker, 1962, p. 542).

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-26

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp