Theoretische en praktische pedagogiek; reactie op het artikel van Nieuwenhuis

Auteurs

  • B. Creemers
  • K.B. Koster

Samenvatting

Nieuwenhuis heeft in het januarinummer vanPed. Studiën een beschouwing gewijd aan de verhouding tussen de 'theoretische en praktische'pedagogiek. In zijn artikel probeert Nieuwenhuisenkele termen te verhelderen en de relaties aante geven, die er bestaan tussen de zogenaamdetheoretische en praktische wetenschapsbeoefening.De omstandigheid dat Nieuwenhuis zélfvraagt om reacties heeft ons mede doen besluitentot het op schrift stellen van onze overwegingen. De feitelijke aanleiding tot onze reactie is vantweeërlei aard: ten eerste menen wij dat Nieuwenhuis de relaties tussen theoretische en praktischewetenschapsbeoefening onvolledig en onjuistschetst. Met name zijn opvattingen over de waardevrijheid van de theoretischempirische pedagogiek vinden wij dubieus. Ten tweede verheftNieuwenhuis de empirischnatuurwetenschappelijke methode tot het hoogste goed; ook hierbij willen we graag enkele kanttekeningen maken.Een punt van ondergeschikt belang vormt tenslotte nog het feit dat Nieuwenhuis de door hemgeciteerde Myrdal naar onze mening wat al tevrij interpreteert.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-26

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Theoretische en praktische pedagogiek; reactie op het artikel van Nieuwenhuis. (2023). Pedagogische Studiën, 48(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16980