Studievaardigheden-training in het wetenschappelijkonderwijs: recente ontwikkelingen

Auteurs

  • J. Peeck
  • A.J.M. Ree, der van

Samenvatting

Dit artikel is een enigszins gewijzigde versievan een vorig jaar verschenen publikatie in dereeks Mededelingen over Studentenzaken(MOSZ) van de Rijksuniversiteit te Utrecht.(R.U.U.). In dat geschrift werd onder meer destand van zaken op het terrein van studievaardighedenonderricht in de VS besproken aan de handVan recente publikaties en een door ons gemaaktestudiereis. Naar aanleiding van die gegevensWerden vervolgens enige suggesties gedaan voordoor ons wenselijk geachte activiteiten op studievaardighedengebied aan de R.U.U. Met het oogOp realisatie en coördinatie van deze activiteiten^erd onder meer gepleit voor het oprichten van^en studievaardighedencentrum; functie, opzeten organisatorische plaats daarvan werden korttoegelicht. Hierbij dient opgemerkt te worden datde studievaardigheden die daarbij aan de orde•kwamen, en in dit artikel aan de orde komen, inde eerste plaats betrekking hebben op het bestuderen van studieboeken, artikelen, etc., en opbezigheden die hiermee samenhangen (naast onderstrepen en aantekeningen maken bijvoorbeeld ook studieplanning). Het is een beperkingdie vooral gebaseerd is op de centrale plaats wel° deze werkzaamheden tot op heden in elkestudie innemen. Wij zijn echter van mening dataan allerlei andere zaken waarmee een student zich in het kader van zijn studie bezig houdt,pUls ten grondslag liggen; men denke o.a. aan^istervaardigheden, allerlei taalvaardigheden, en^rgader/discussietechnieken. Aan a! deze skills

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-26

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Studievaardigheden-training in het wetenschappelijkonderwijs: recente ontwikkelingen. (2023). Pedagogische Studiën, 48(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16984