Microteaching met leerwinst als kriterium

Auteurs

  • H.J. Kooreman
  • J.B. Wassink

Samenvatting

Een onderzoek werd gedaan naar kondities waaronder één microteachingcyclus leidt tot effektiever onderwijzen (uitgedrukt in leerwinstscores).Het verschaffen van zeer specifieke doelstellingen 14 meerkeuzevragen, de helft van de natoetsvragen had een zeer signifikant effekt(p k 0,001). Geen verschil werd gevonden tusseneen docent en student als supervisor. Leerlingenfeedback alleen leidde niet tot vooruitgang. Alsde superviseren gedurende 7 weken ervaringhadden opgedaan met het gebruik van leerlingenfeedback en enkele leer en onderwijsprincipes(strukturering, 'knowledge of results' en bordgebruik), werd tijdens de volgende 7 weken nietalleen een winst gevonden op de toets die alsleerlingenfeedback werd gebruikt (p k 0,005),maar ook een winst op de andere helft van denatoets (generalisatieeffekt). In één geval irajdit effekt net niet signifikant (p = 0,053), in hetandere geval zeer signifikant (p k 0,001).

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-26

Nummer

Sectie

Artikel