De betekenis van Langeveld

Auteurs

  • A.J. Beekman

Samenvatting

Wie over de betekenis van een wetenschapper alsLangeveld wil gaan schrijven, kan dat op veelmanieren doen. Hij kan b.v. antwoord gaan geven op de vraag: hoe versta ik de wetenschappelijke ideeën van Langeveld? Wat is er naar mijnmening de kern van? En wat is het blijvende belang ervan voor de wetenschapsbeoefening? Hstgevaar is niet denkbeeldig dat de schrijver vanzo'n artikel te gemakkelijk vanuit eigen perspektief gaat schrijven. Is dan de figuur waarover hijschrijft omstreden, dan is het gevaar van partijdigheid haast onvermijdelijk. Dat gevaar wordtgroter als de schrijver een leerling is van de betrokken wetenschapper. In ons geval zou hetartikel en dat zou het een uiteenzetting zijnvan de gronden waarom men van mening moetzijn dat er in de geschiedenis van de Nederlandsepedagogiek, twee pedagogen zijn die met kop enschouders boven hun tijdgenotenvakgenotenuisteken. Die twee pedagogen zijn: Kohnstammen Langeveld. Nu zal precies deze 'sterke' positiede interpretatie van de betekenis van Langeveldswerk extra moeilijk maken. Uitgesproken originele denkers plegen nogal eens weerstand op teroepen. In een traditiebeladen gebied als deopvoeding kan dat nog eerder optreden dan elders. Langeveld riep en roept nog in elk gevalveel weerstanden op. In een niet eens zo ver verleden werd hij zelfs verketterd als onchristelijkdoor gelovigen van een orthodoxe generatie, die inons vakgebied niet meer vertegenwoordigd lijkt(men denke b.v. aan prof. J. Waterink van deV.U. en frater Rombouts van Ons Eigen Blad).De ironie van het lot wil dat de studenten van nunogal eens kritiek hebben op het 'christelijk'karakter van Langevelds Beknopte TheoretischePedagogiek. Maar genoeg op deze wijze, dezeeerste manier lijkt niet de beste.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-26

Nummer

Sectie

Artikel