Aantekeningen ter inleiding van een methodologievan het historisch opvoedkundig onderzoek

Auteurs

  • H.C. Wolf de

Samenvatting

Er bestaat een zo nu en dan terugkerende en inde praktijk van het wetenschappelijk leven metname aan de Nederlandse universiteiten somsniet geheel onbelangrijk lijkende discussie^ overde vraag tot welk w^enschap^ebied de historisch^jged^pjiek of historische opvoedkunde ofzo men wil de agologische geschiedenis^ behoort.Is hier sprake van een bepaalde vorm van geschiedschrijving, een van de vele, die er bijvoorbeeld volgens Braudel zijn^, ofjs de historischeopvoedkunde een wezenliik^oaderdeel van deopvoedkunde^? Ik heb zelf betoogd, dat de abstracte stellingname in deze nauwelijks enigebetekenis kan hebben voor de ontwikkeling vanhet vak^, maar dat het dienstig zou zijn, uitgaande van een algemene omschrijving van het vak,aan het werk te gaan waar het mogelijk was.Voor de omschrijving van het vak koos ik deformulering: historische pedagogiek is de belichtingen ped£gogisch£prP.b'^f"C'^ behulpvan de methoden der geschiedenis, vanuit deovertuiging, dat de actualiteit mede bepaaldwordt door het verleden. Niemand zal directverwachten, dat een historicus, die niet uitdrukkelijk werkzaam is in het wetenschapsbe|ied deropvoedkunde op deze wijze het vak zal beoefenen. Er kan zelfs aan toegevoegd worden, datde geschiedwetenschap de historische pedagogiekals zodanig nauwelijks heeft ontdekt. Er zullenniet veel kuituurhistorici zijn, die zich van hetbestaan van het vak bewust zijn. De definitie wasdan ook een globale omschrijving van de wijzewaarop het vak binnen de discipline der opvoedkunde zou kunnen worden opgevat.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-26

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Aantekeningen ter inleiding van een methodologievan het historisch opvoedkundig onderzoek. (2023). Pedagogische Studiën, 48(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16990