Verslag van een internationaal seminar over leerplanontwikkeling

Auteurs

  • O.N. Bekend

Samenvatting

Onder de auspiciën van de International Associationfor the Evaluation of Educational Achievement(I.E.A.) en onder leiding van professor BenjaminS. Bloom van de universiteit van Chicago werd van5 juli tot 14 augustus 1971, een 'International Seminarfor Advanced Training in Curriculum Developmentand Innovation' gehouden te Granna in Zweden.Het idee voor dit curriculum seminar ontstondtijdens de UNESCO Meeting of Experts on Curriculum of General Education in 1968 te Moskou. Daarwerd destijds de noodzaak van een trainingsprogramma voor nationale teams van curriculum werkerssterk beklemtoond. De realisatie van dit curriculumtrainingsprogramma is grotendeels het werk geweestvan professor Bloom. Hij wist een groot aantalexperts (31) op het gebied van de leerplanontwikkeling en de onderwijsresearch uit verschillende landenbijeen te brengen om als leden van de internationalestaf op te treden. Bovendien legde hij de basis voor dedeelname van vele landen. De courses, die door alle deelnemers werden gevolgd, hadden tot doel een gemeenschappelijke taal te ontwikkelen voor systematische leerplan ontwikkeling, inzichten en vaardigheden in bepaalde aspectenvan de leerplanontwikkeling en leerplanevaluatie verder te ontwikkelen, en inzicht te geven in de wijzenwaarop experts en panels van experts kunnen wordeningegeschakeld tijdens de verschillende fasen van deleerplanontwikkeling. Er werden in totaal vier coursesgegeven, te weten: Curriculum Theory, EvaluationMethods, Social and Individual Change en Educational Technology.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-26

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Verslag van een internationaal seminar over leerplanontwikkeling. (2023). Pedagogische Studiën, 48(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/16991