'Multidisciplinaire benadering' in pedagogische zaken

Auteurs

  • M.J. Langeveld

Samenvatting

Alle multi is geen verbetering boven uni. Bestaater trouwens wel zoveel uni in de praktische wetenschappen? Uni is zeker slechter dan multi alshet eenzijdigheid betekent. Multi is niet beterals het onsamenhangendheid betekent. Allebeizijn slecht, als ze niet ter zake grondig gegrondzijn. En daaraan ontbreekt bij beide vaak genoegvelerlei.Mensen zijn nu eenmaal beperkte wezens, alzou men niet zeggen, dat zij dat altijd goedbeseffen. Dat zij het hebben moeten van 'vereende krachten', staat wel ergens geschreven,niaar ook geschiedenis is een apart vak en watdus in de geschiedenis bekend mocht zijn, vindtdaarom nog niet zijn weg naar de bezige mensen.En zo zeggen we dan 'l'histoire se répète'.Dat de 'werkverdeling' ons alleen in het levenhoudt, weet de huismoeder, die bij melkboer,bakker en slager rondgaat voor een klein deelnog maar van wat haar en haar gezin in levenhoudt. Toch kunnen deze leveranciers zeer welin multidisciplinaire supermarkets ondergebrachtborden. Ook kunnen melkbroodenbiefstukbest het object van kennis van één man of eenteam worden. Evenwel, dan blijft de arts weerVragen naar ons dieet, terwijl de voedselchemicus,de transportarbeider, de prijscalculator, de etaleur, enz. de huisbaas noch de huisschilder en debouwvakker vervangen. Zodat er aan de multidisciplinariteit geen einde komt en de gescheidenheid der opleidingen, der functies en der benaderingsv^jzen onvermijdelijk is en blijven zal tot•n alle eeuwigheid. De een noemt of acht de^nder dan 'beperkt', liefst 'evalueert' hij zijn^erk niet en is dus onwetenschappelijk en dientbij de eerste gelegenheid te verdwijnen en vooralniet door een soortgenoot vervangen te worden.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-26

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

’Multidisciplinaire benadering’ in pedagogische zaken. (2023). Pedagogische Studiën, 47(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/17022