Een proeve van een universitair leerplan voor opvoedingswetenschap

Auteurs

  • J.W. Hulst van

Samenvatting

Die Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft! heeft zich op een speciale conferentieuitvoerig beraden op een 'Kernstudium' van deopvoedingswetenschap dat voor alle pedagogiekstudenten, ongeacht hun latere specialisatie,moet gelden.2 De neerslag daarvan vindt u inDas Kernstudium der Erziehungswissenschaft.^Reeds in het Zeitschrift für Pädagogik (14 Jg, 4,1968) werd een resolutie van bedoelde conferentie in zeer gecomprimeerde vorm opgenomen,(slechts 4 p.); thans bezitten wij de uitgewerktevorm (waaraan velen hebben meegewerkt) diezich als een soort minileerplan aandient, waarinzowel de algemene grondslag van het pedagogisch denken als de gemeenschappelijke structuren van alle deeldisciplines aan de orde komen.Deze poging is, mede door de kwaliteit van degenen die hun bijdrage ervoor leverden, belangrijk genoeg om er in ons land enige kritische aandacht aan te wijden^.Of dit kernstudium voor de Duitse 'pädagogische Ausbildungsgänge' een ideaalsituatie belïadert, staat niet aan ons om te beoordelen;dat zullen onze oosterburen zelf wel beslissen,^aar voor ons is de vraag belangrijk of wij, naastde Wel uiterst summiere aanduiding in de Wetop het Wetenschappelijk Onderwijs, behoeftehebben aan een gedetailleerd 'leerplan' tot aanhet kandidaatsexamen en, als wij deze vraag bevestigend beantwoorden, of het voor ons liggende Kernstudium voor onze universiteiten alsconceptie bruikbaar is.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-26

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Een proeve van een universitair leerplan voor opvoedingswetenschap. (2023). Pedagogische Studiën, 47(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/17023