Vermaatschappelijking van het Onderwijs III

Auteurs

  • J.H.N. Grandia

Samenvatting

Vanuit het Wetenschappelijk Bureau voor hetOnderwijs van de gemeente Rotterdam is hetproject 'Onderwijs en Sociaal Milieu' tot ontwikkeling gebracht. De strekking van het projectis te onderzoeken hoe het onderwijs voor allekinderen, ongeacht hun sociale afkomst, levensomstandigheden en aanleg, zodanig aantrekkelijkis te maken, dat hun leergedrag verbetert, hunleerprestaties toenemen en zij, na het doorlopenvan de basisschool, een voortgezette onderwijsopleiding gaan volgen die hun verdere ontplooiing stimuleert.In het verleden zijn in ons land reeds experimenten uitgevoerd, die de bedoeling hadden hetkind optimale onderwijsmogelijkheden te bieden.Daarbij hield men evenwel te weinig rekeningmet de uiterst belangrijke invloed, die hetgezinsmilieu nu eenmaal op het leergedrag vande leerlingen en het door hen te bereiken leerniveau uitoefent. In het onderhavige project■Wordt dan ook uitgegaan van een positieve beïnvloeding van het gezinsmilieu teneinde dekinderen meer en betere mogelijkheden te biedenom hun in aanleg gegeven talenten tot ontplooiingte brengen. Geconstateerd is dat in verouderde woonwijken van Rotterdam de jeugdigen niet of onvolledig toekomen aan het volgen van voortgezet onderwijs onder meer ten gevolge vanonvoldoende leerprestaties op de basisschoolen het door hun ouders niet onderkennen vande betekenis van het onderwijs voor de persoonlijkheidsvormingen maatschappelijke toekomst van hun kinderen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-26

Nummer

Sectie

Artikel