Het probleem van de schoolrijpheid in een dynamisch perspectief

Auteurs

  • V. Espallier

Samenvatting

In de Westerse landen vangt het opzettelijk, cultureel, institutioneel leren tegenwoordig aan tussenvijf en zeven jaar. Wie op de hoogte is van de geschiedenis van de onderwijsinstellingen, weet datdit niet steeds zo is geweest. In de laatste tijdtrekt men deze beginleertijden om allerlei redenen in twijfel. Grondige wijzigingen gebeuren erwel niet zoveel, maar in de literatuur is de discussie 'in'.Zo wil men in de Skandinavische landen, waarde leerplicht met zeven jaar begint, om extrapedagogische redenen een jaar vroeger beginnen.In het belangrijke Engelse Plowden ReportWerd voorgesteld de Infant School met een jaarte verlengen, dus van vijf tot acht jaar. In België begint de leerplicht in september vanhet jaar, waarin het kind zijn zesde verjaardagbereikt, maar de huidige Minister van NationaleOpvoeding loopt met plannen rond om van zesjaar tot vijf jaar te komen. Een besluit werd zopas in de ministerraad goedgekeurd om kinderen,die op 1 september van dit jaar de leeftijd vantwee jaar en zes maand bereiken, tot de kleuterschool toe te laten.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-26

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Het probleem van de schoolrijpheid in een dynamisch perspectief. (2023). Pedagogische Studiën, 47(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/17028