Nieuwe wegen voor een achtergebleven gebied

Auteurs

  • U.J. Rupma-Boersma

Samenvatting

De lezer kan gerust zijn, als hij bij het lezen vande titel zou vermoeden, dat er op onbegrijpelijkewijze een artikel uit de sfeer van planologie ofwaterstaat in Pedagogische Studiën verzeild wasgeraakt. Het 'achtergebleven gebied' is nl. niet opeen landkaart te vinden, maar in het wijde terrein van de agogische wetenschap. Daar heettehet tot dusver: historische pedagogiek en hetgrensde met een, vaak te vage, scheidingslijn aande Ideengeschichte in de filosofie.Het gebied was een vak op de Kweekschool,totdat bij de laatste wetswijziging alleen nog maareen klein, recent stukje overbleef in 't examenprogramma, het vormt een onderdeel van destudie in pedagogische en andragogische wetenschappen aan de universiteit, maar per universiteit op uiteenlopende wijze. Wanneer men hetoor te luisteren legt bij studenten en docenten,krijgt men de indruk, dat het hele terrein, na eenlange tijd op traditionele wijze bewerkt en afgegraasd te zijn, meer en meer in een hoek komt teliggen en een inderdaad achtergebleven gebiedgaat vormen. Degenen, voor wie agogische wetenschap steeds meer synoniem wordt met: empirischstatistisch onderzoek, methodologischeefficiency en geëngageerdheid in actuele praktische problematiek, zien heel andere wegen vooronderzoek, zodat ze menen dit gebied niet meerte hoeven betreden. 'Het is dan ook typerend datbepaalde vertegenwoordigers van de empirischesociologie van de nood een deugd maken enexpliciet stellen dat wij leven in een technischsysteem waarin het overbodig is zich op de geschiedenis en op ideeën te oriënteren.' ^ En detheoretici van de oude stempel misschien warenzij het, die de mening lieten post vatten, dat menalleen via de ideeengeschichtliche kant het agogisch veld kon binnenkomen en hebben zij depaden zo platgetreden, dat het voor anderen nietmeer aantrekkelijk was, daarlangs te gaan. Wemogen op dit punt de lezers herinneren aan hetinteressante gesprek over taak en functie van dehistorische pedagogiek tussen Van der Velde,Noordam en Pienaar, enkele jaren geleden inPedag. Studiën^ gevoerd.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-26

Nummer

Sectie

Artikel