Social Class, Language and Education

Auteurs

  • H.N. Grandia

Samenvatting

In deze studie houdt Lawton zich bezig met de sociale problematiek van het Engelse schoolstelsel. Eenzeer groot deel van de kinderen uit de sociaal lagere milieus profiteert namelijk onvoldoende van hetonderwijs tengevolge van hun geringe leerprestaties. Deze zijn evenwel minder een gevolg van hetschoolsysteem. De subculturele factoren van het gezins en buurtmilieu zijn terzake van meer betekenis. Zo zijn de verwachtingen, die ouders voor hun kinderen van het onderwijs hebben en hun houdingtegenover de school, zeer belangrijk. Ook wijst hij op het belang van het ontwikkelen van een leermotivatie bij de kinderen. Van bijzonder gewicht acht Lawton evenwel de verschillen in taalverwerving entaalgebruik tussen kinderen van de sociaal lagere milieus en die van de middengroepen uit onze samenleving. Zo worden door hem verscheidenen theoretische en empirische studies (McCarthy, Deutsch,Vera John, Luria, Piaget, Bernstein) beschreven waarvan de conclusies heen wijzen naar niet te miskennen relaties tussen het taalvermogen van kinderen en hun denkniveau. Twee groepen jongeren, resp. 12 en 15 waren afkomstig uit de sociaal lagere milieus. De andere tweegroepen, eveneens van resp. 12 en 15 jongens, waren afkomstig uit de middengroepen.Voor wat het taalgebruik betreft heeft het onderzoek van Lawton aangetoond, dat de verschillenbussen de 15jarige jongens, tengevolge van hun sociaal milieu, groter zijn dan tussen de jongens van'2 jaar.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-26

Nummer

Sectie

Artikel