Studentenpreferenties m.b.t. beoordelingsvormen in het algemeen, evaluaties van een „multiple choice-toets" in het bijzonder: een kort verslag

Auteurs

  • L. Rademaker

Samenvatting

In de periode april 1967 tot september 1969zijn er door het Sociologisch Instituut teLeiden een 20tal „multiple choice"tentamens„Inleiding tot de Sociologie" afgenomen vaneen 1000tal studenten merendeels eerstejaars,te onderscheiden in 3 categorieën, nl. a) westers sociologen, b) nietwesters sociologen enkultureel antropologen, en c) psychologen enpedagogen. De door ons onderscheiden kategorieën werd een gedeeltelijk identiek tentamenvoorgelegd van 30 tot 50 m.c.vragen met vierantwoordmogelijkheden.Tegelijk met de toets werd een evaluatieformulier aangeboden, dat door de docentenwas opgesteld om o.a. na te gaan of erwellicht bijzondere weerstanden onder studenten bestonden tegen kontinuering van de desbetreffende meerkeuzebeoordelingsvorm, alsook om kritisch kommentaar te verkrijgen opde afzonderlijke tentamenvragen, op grondwaarvan eventueel de kwaliteit van de itemskon worden verhoogd. We zullen hieronder een kort en globaal verslag uitbrengen, en wel per vraag. Aan degenoemde differentiatie in drie kategorieënstudenten, die ter informatie werd vermeld,gaan we in het volgende over het algemeenvoorbij. Volledigheidshalve zullen we ook degegevens noteren m.b.t. die vragen uit hetformulier, welke in het kader van dit verslagje ietwat minder relevant zijn (b.v. vr. 1).

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-26

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Studentenpreferenties m.b.t. beoordelingsvormen in het algemeen, evaluaties van een „multiple choice-toets" in het bijzonder: een kort verslag. (2023). Pedagogische Studiën, 47(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/17049