De subtoetsen voor stillezen van de Amsterdamseschooltoets 1969

Auteurs

  • E.F. Vroom

Samenvatting

Bespreking van de beide stilleestoetsen van deA'damse schooltoets (basisonderwijs) 1969. Eenaantal kwantitatieve gegevens. Bij het grotestuk vrij veel items met afwijkende pwaarden. Het bijzonder karakter (inhoudelijk) vantekstbegriptoetsen, problemen die voor deleerling daaruit voortvloeien. Kritiek op deobjectiviteit van een aantal items. Relatietussen p en riswaarden? Voldoen de toetsenaan de eisen van relevantie, specificiteit enevenwichtigheid? De beide toetsen zijn eerderals tekstbegriptoetsen te beschouwen, dan alsstilleestoetsen. Voorstel tot ontwikkeling vandiagnostische toetsen. Hoewel 'objective tests' nog geen gemeengoed zijn in de verschillende sectoren van onderwijs, kan men zeker stellen dat het gebruikervan een stijgende lijn vertoont, althans bijhet basisonderwijs. Zo is de Amsterdamseschooltoets 1970 afgenomen van ca. 44.000zesdeklassertjes, tegenover 6.000 in 1966.Constructie, afname en verwerking ressorterennu onder het C.I.T.O., in samenwerking methet Nutsseminarie te Amsterdam. In zekere zinmarkeert deze taakoverdracht, dat een periodevan experiment (toen het R.I.T.P.' zich metdeze materie onledig hield) als afgesloten kanWorden beschouwd. Of misschien is het beterom van een periode van terreinverkenning enVoorbereiding te spreken, want het kan nogWel enkele jaren ^aanlopen voordat de toetseninhoudelijk en qua vormgeving een definitievegestalte hebben gekregen.^el ziet het er naar uit, dat, als de huidige omzetstijging doorzet, het jaarlijks toetsingsfestijnbinnenkort tot de evenementen van nationaleallure gerekend kan worden.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-26

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De subtoetsen voor stillezen van de Amsterdamseschooltoets 1969. (2023). Pedagogische Studiën, 47(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/17053