De opvattingen van pedagogiek versus die van andere leraren

Auteurs

  • J. Roggema

Samenvatting

In een eerdere publicatie (Roggema, 1969)werd erop gewezen dat leraren voor het enevak, wat betreft hun opvattingen, aanzienlijkkunnen verschillen van leraren voor een andervak. Zo bleek uit het op Rijkskweekscholenverrichte onderzoek dat het grootste verschil inopvattingen bestaat tussen de leraren voor hetvak pedagogiek en de leraren voor de vreemdetalen. Uit een nadere analyse van het materiaalblijkt dat de pedagogiekleraren meer verschillen van de opvattingen van de totale groepvan leraren dan de leraren voor enig andervak. Dit verschil is dusdanig dat de lerarenvoor het vak pedagogiek wel haast beschouwdkunnen worden als een aparte categorie vanleraren.Hieronder geven we aan de hand van enquêtegegevens een overzicht van de opvattingenwaarin de leraren pedagogiek verschillen vandie van de vakleerkrachten. Mede op grondvan deze gegevens zullen we vervolgens enigeopmerkingen maken over de verhouding tussende pedagogiekleraren en wat de vakleerkrachten genoemd worden, in verband met het functioneren van de kweekschool. Bij het onderzoek werd gebruik gemaakt vaneen uit 126 items bestaande enquêtelijst. Hetblijkt dat de leraren pedagogiek op meer dande helft van deze items significant verschillendreageren in vergelijking tot de andere leraren».Aangezien wij niet al deze gegevens kunnenvermelden doen wij een keuze uit het materiaal.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-26

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De opvattingen van pedagogiek versus die van andere leraren. (2023). Pedagogische Studiën, 47(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/17056