Modellen van begeleiding en beoordeling van kwekelingen bij hun praktische vorming

Auteurs

  • A. Deckers

Samenvatting

Dit artikel geeft de resultaten weer van eeninventariserend onderzoek, waaraan in februari1969 75% van de kweekscholen in Nederlandheeft deelgenomen, betreffende de oefening inde praktijk van het lesgeven.Aan de hand van relevante coachingsmomenten wordt het coachingsbeleid op de verschillende kweekscholen beschreven, voor zover ditkon worden opgemaakt uit antwoorden op eenvragenlijst en de schriftelijke instructies aanmentoren en kwekelingen.De belangrijkste conclusie is, dat er van eensystematische leergang op basis van explicietomschreven doelstellingen geen sprake is, zodat de lagere school de voornaamste gids isbij de praktische vorming. Ondanks de jarenlange ervaring die men inkweekschoolkrmgen heeft met het opleidenvan aspirantonderwijzers, bestaat er nog geenuitgewerkte en op schrift gestelde didaktiekvan de praktische vorming. Wel wordt de'praktijk' van de praktische vorming op deverschillende kweekscholen gevoed door stukken impliciete theorie, voortkomend uit diejarenlange ervaring en de daarmee gepaardgaande bezinning. Deze theorie vindt dan zijnneerslag in de al dan niet summiere leergangen voor de praktische vorming, die voor elkekweekschool verschillend zijn.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-26

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Modellen van begeleiding en beoordeling van kwekelingen bij hun praktische vorming. (2023). Pedagogische Studiën, 47(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/17058