Nieuws uit de Tijdschriften

Auteurs

  • J. Grandia

Samenvatting

In Onderwijs en Opvoeding, jg. 20, no. 8, pag. 151/155 een bijdrage van S. v.d. Werff over Leesexperiment in kleine scholen met doorbreking jaarklassen.Uitgangspunt van het experiment zijn de resultaten van 194 kinderen in de klassen 2, 3 en 4 van tweezesklassige scholen ten aanzien van de 1minuuttest van Brus voor het technisch lezen. De testuitkomsten maken duidelijk, dat het technisch lezen eigenlijk niet klassikaal moet worden beoefend, maardat dit moet gebeuren wat de leesbekwaamheid betreft, in groepen van ongeveer gelijk niveau. Allekinderen met scores, gelegen tussen 5 en 80 woorden per minuut kwamen in aanmerking voor hetgroepstechnisch lezen. Kinderen, die hoger scoorden dan 80 woorden per minuut kunnen bij toerbeurt optreden als mentorbij de verschillende niveaugroepjes. De kinderen met een ongeveer gelijk prestatieniveau worden verdeeld in groepjes van 3 ä 4. Bij deze aantallen is namelijk een groot aantal leesbeurten voor ieder kindverzekerd. Ieder groepje krijgt leesboekjes, die bij het betreffende niveau passen. Van elk boekje zijndus 4 exemplaren nodig. Wel is een ruime sortering gewenst daar een boekje vrij snel uit is. Bij de beoordeling van de leesboekjes voor een bepaald niveau is het belangrijk te letten op het aantal woordenper zin, de moeilijke woorden, de zinsbouw.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-26

Nummer

Sectie

Artikel