Algoritmen en heuristieken in het onderwijs en het programmeren van de denkaktiviteiten van leerlingen

Auteurs

  • L.N. Landa

Samenvatting

Dit artikel werd door de auteur (in het Russisch)ter beschikking gesteld voor publikatie in eenNederlands tijdschrift.Oe vertaling is gemaakt door Drs. J. A. M.Carpay, wetenschappelijk hoofdmedewerker aanhet Psychologisch Laboratorium van de Rijksuniversiteit te Utrecht.yoor andere vertalingen van het werk van Prof.Landa zie de noten aan het einde van dit artikel(no's: 1, 2, 20, 21 en 22).Hoewel de geprogrammeerde instructie nietrechtstreeks uit de cybernetica is voortgekomen,zijn haar uitgangspunten in wezen cybernetisch.Geprogrammeerde instructie is de cybernetischerichting in de didactiek en kan daarom paskerkelijk begrepen worden vanuit de cybernetica.Zoals bekend, stelt de cybernetica zich als belangrijkste doel het optimaliseren van sturingspro"^essen. Object van sturing in het onderwijs zijnmentale processen (in het bijzonder de denkprocessen van de leerlingen) en hun gedrag.om bepaalde processen effectief te kunJen sturen, moet men hun bouw, hun structuur•bennen.cybernetica nu heeft kunnen aantonen uitgaande van het blackbox'model (vertaler:

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-26

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Algoritmen en heuristieken in het onderwijs en het programmeren van de denkaktiviteiten van leerlingen. (2023). Pedagogische Studiën, 47(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/17107