Het 'Leesvoorwaardenonderzoek'

Auteurs

  • J. SiXMA

Samenvatting

Kort na de oprichting van de afdeling Schoolpedagogiek binnen het Pedagogisch Instituutaan de R.U. Utrecht startte men daar met onderzoek in het eerste leerjaar van de basisschool.In dit artikel wordt een overzicht gegeven vanhet onderzoek, dat zich speciaal richt op hetaanvankelijk lezen en dat bij de subsidietoekenning door de Stichting voor Onderzoek van hetOnderwijs (SVO) in 1969 is ingeschreven alsproject 0117 'Onderzoek ten behoeve van dedidaktiek van het aanvankelijk lezen, speciaalwat betreft het ontwikkelen van een door de leerkrachten te hanteren voorwaardentoets en eendaarop gericht model van schoolbegeleiding.'Algemeen gesproken is het doel van het onderzoek de leerkrachten in de eerste klassen van debasisschool bij een van de belangrijkste en tevensmoeilijkste delen van het gehele onderwijs, nl. dejonge kinderen allemaal zo goed mogelijk te lerenlezen, behulpzaam te zijn. Alleen al het hoge aantal zittenblijvers in de eerste klas (landelijk 10%)waarbij de beslissing een leerling te laten doubleren voor een groot gedeelte berust op het oordeel onvoldoende gevorderd met lezen, wettigteen dergelijke onderzoeksopzet. In een kortgeleden gehouden enquête vond Haenen dezesamenhang zwakke lezer zittenblijven, nogweer duidelijk bevestigd (Haenen 1969). Hetleesvoorwaardenonderzoek werd mogelijk gemaakt door subsidie van de Stichting voor Onderzoek van het Onderwijs en door welwillendemedewerking van de firma WoltersNoordhofTteGroningen. Bij deze firma zal t.z.t. (streefdatum1971) het totale pakket 'Schoolbegeleiding aanvankelijk lezen' alléén voor schoolbegeleidende De lange omschrijving van het onderzoek geeftreeds een koersbepaling en een programma aan.In de periode van literatuurstudie en analyse vande in Nederland gebruikte methoden voor hetaanvankelijk lezen bleek, dat er in ons land, geletop het technischmechanische aspect, niet in deeerste plaats behoefte was aan een geheel nieuwemethode van lezenleren, al is het zeker gewenst,dat vele scholen hun keuze van methode herzien.Tevens werd duidelijk, dat de leerkrachten directer en beter moesten ervaren hoe groot de onderlinge verschillen zijn tussen hun leerlingen, die zosimpelweg allemaal eerste klasscrtjes worden genoemd.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-26

Nummer

Sectie

Artikel