Geprogrammeerd onderwijs en individuele verschillen

Auteurs

  • J. Hoogstraten

Samenvatting

Door Fry (1964) wordt een uitvoerig overzichtgegeven van variabelen die relevant zijn in eengeprogrammeerde leersituatie. Elk van de genoemde variabelen valt uiteen in een aantalsubvariabelen. De door Fry gehanteerde onderverdeling van de variabele 'individuele verschillen' ziet er als volgt uit:a. leervermogen (o.a. algemene intelligentie);b. biologische faktoren (o.a. sexe, leeftijd);c. persoonlijkheidsfaktoren;d. de sociale geschiedenis van het individu(o.a. sociale waarden en doelen).De vraag in hoeverre de relevantie van de hiergenoemde subvariabelen in een geprogrammeerde leersituatie op empirische wijze is aangetoond zal in hoofdstuk 2 worden bezien.In eerste instantie wordt daarbij ingegaan opde vraag welke invloed er uit gaat van intelligentieverschillen (algemeen en/of specifiek) opde prestaties na geprogrammeerd en conventioneel onderwijs (paragraaf 2.1). Daarna zaleen aantal onderzoeken worden besproken,waarbij de invloed van persoonlijkhcidsvcrschillen op de postprogrammaprestaties wordtbestudeerd (paragraaf 2.2). In de slotparagraafvan hoofdstuk 2 wordt een aantal onderzoekenaan de orde gesteld waarbij de invloed van onder meer attidude en sexeverschillen wordtonderzocht (paragraaf 2.3). Vervolgens zal eenaantal oplossingsstrategiecn worden besproken die ten doel hebben bij het samenstellen

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-26

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp