De relatie tussen kindertaal, milieu en schoolprestaties

Auteurs

  • A. COOLS

Samenvatting

Iedereen weet langzamerhand wel, dat kinderen uit de sociaalekonomisch laagste milieusop de basisschool minder presteren dan kinderen uit de hogere milieus. Zo mag het ook alsbekend verondersteld worden, dat weinig vandeze kinderen hun studie na de lagere schoolvoortzetten.Van verschillende zijden is getracht dit verschijnsel te verklaren (zie: BLOOM). Vooral isgezocht naar de invloed hierop van de opvoeding, die kinderen in deze milieus krijgen. Telkens wordt bij deze onderzoekingen gewezenop de taalontwikkeling. Het is immers heel aannemelijk te veronderstellen dat het taalgebruikvan de volwassene dat van het kind sterk beinvioedt. Bovendien wijzen de didactici op hetverband tussen taalbeheersing en schoolsukses,hetgeen begrijpelijk is als men weet hoe taal endenken elkaar beïnvloeden. Als het milieu detaalontwikkeling niet stimuleert, zou dat tot geringe schoolprestaties kunnen leiden (zie:KOHNSTAMM). In verband hiermede wordt vaak BERNSTEIN geciteerd. Deze heeft het taalgebruikvan de onderscheiden milieus geanalyseerd envond er kwalitatieve en kwantitatieve verschillen tussen. Deze verschillen trof hij ook aanbij de kinderen. De taal van het laagste milieuduidt hij aan als de 'restricted code', die van dehogere milieus als 'elaborated code'. De basisschool nu, aldus Bernstein, hanteert een elaborated code, terwijl de kinderen uit de laagstemilieus, die ook op deze basisschool zijn aangewezen, zich van de restricted code bedienen.Deze diskrepantie leidt tot kommunikatiepro

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-26

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De relatie tussen kindertaal, milieu en schoolprestaties. (2023). Pedagogische Studiën, 47(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/17127