Boekbeoordelingen

Auteurs

  • B. Themans

Samenvatting

De Prof. Mr. B. M. Teldersstichting een onafhankelijk liberaal studiecentrum, dat nauwe betrekkingen onderhoudt met de Volkspartij voorVrijheid en Democratie heeft een onderzoek ingesteld naar structuuren uitgaven van het lager onderwijs. Het rapport hierover kreeg de aardiggevonden, dubbelzinnige titel „Onderwijs een kostbaar goed" mee. Hetverscheen als geschrift nr. 18 in de respectabele studiereeks van dit instituut bij Martinus Nijhoff. In het rapport wordt betoogd dat het lager onderwijs, wil men de kostendaarvan flink drukken, moet worden gegeven in scholen, bezocht doorten minste 75 leerlingen. Deze suggestie wordt op een ander vlak geheven als men er aan toevoegt dat dit ook en vooral de voorkeur verdientom redenen van didactiek (pag. 7). Men moet dan toch dieper ingaan,dan in het rapport geschiedt, op de op zichzelf niet onaannemelijke stelling „dat door vergroting van de omvang der kleinste scholen de doelmatigheid van het onderwijs gediend wordt en waarschijnlijk mindertalent verloren gaat" (pag. 57 onderaan). In enkele summiere zinnenwordt eerst het onaanvaardbaar uitgesproken over het lesgeven van onderwijzers aan drie leerjaren tegelijk, vlak daarop de wenselijkheid geuitdat bij een klassikaal systeem elke klas zijn eigen onderwijzer heeft envervolgens gesteld dat in de kleinste scholen de sociale aanpassing nie'goed van de grond kan komen (pag. 56 onderaan en pag. 57 bovenaan)Dat klinkt allemaal op het eerste gehoor wel plausibel, maar zó apodictisch, zó met de losse hand mag daarmee toch niet worden omgesprongenAls het gaat om wat pedagogisch verantwoord is mag men het verschijn

Downloads

Gepubliceerd

2023-09-08

Nummer

Sectie

Artikel