OVER MODERNISERING VAN HET REKENEN IN HET BASISONDERWIJS.

Auteurs

  • V. ACHTER

Samenvatting

Het wiskundeprogramma van het voortgezet onderwijs wordt zowel ioNederland als in België gemoderniseerd, d.i. aangepast aan de eiseOvan de moderne wiskunde. In België worden zelfs de traditionele testerk gescheiden takken van de wiskunde, (rekenkunde, algebra en meetkunde), radicaal geunifieerd op basis van de verzamelingenleer naar deopvattingen van G. Papy. Het vooruitstrevend programma voor de zesden (eerste jaar van het algemeen vormend onderwijs) is nu, vanaf september 1968, het enige officiële programma geworden; ook het nationaal katholiek onderwijs doet net hetzelfde. Nu het lager onderwijs basisonderwijs wordt, kan en moet de vraaggesteld worden of de diepgaande wijzigingen in het wiskundeonderwijs vanaf de leeftijd van 12 jaar, geen veranderingen in het rekenonderwijs van de „lagere" school noodzakelijk maken. Moet men de doelstellingen van het rekenonderwijs in de lagere school niet wijzigen in functie van een meer adequate voorbereidmg op het wiskundig denken vaOhet voortgezet onderwijs? Maar, moet ook zonder die voorbereidingop het later onderwijs niet de vraag gesteld worden: benut het tradi'tionele rekenen wel alle potentialiteiten van alle kinderen in hun groe'naar het wiskundig denken?Vele onderzoekers zijn inderdaad de mening toegedaan dat het tra*ditionele rekenprogramma èn de traditionele methodische aanpak nie'meer voldoen als vorming en als voorbereiding op verdere studies. He'programma is al te zeer begrensd tot de vier hoofdbewerkingen en ont'neemt het kind de kansen op waarlijk interessante aspecten van de wiS'kunde i. Aldus zouden de stereotype reeksen rekenoefeningen de sfee''al te zeer verpesten, daar waar het ontdekken van inzichten in wiskuO'dige structuren de leerstof onverwacht boeiend kan maken. TerecWmoet men blijven eisen dat de kinderen goed kunnen rekenen. Maar, zalde rekenvaardigheid geen baat vinden bij een breder zicht op de syst®'men van de wiskundige werkzaamheden?Zoals Deckers glashelder heeft aangetoond, is rekenen te vergelijk^"met een machine en zijn bewerkingen te beschouwen als gemechani'seerde hulpmiddelen 2. De laatste 30 jaar bestond de positieve bijdrag®vooral in het feit dat men de rekenmechanismen niet louter mocht iO'oefenen, maar dat de kinderen er een verstandig gebruik van moeste"

Downloads

Gepubliceerd

2023-09-08

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

OVER MODERNISERING VAN HET REKENEN IN HET BASISONDERWIJS. (2023). Pedagogische Studiën, 46(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/17232