OBERHOLZER'S PROLEGOMENA

Auteurs

  • M.J. LANGEVELD

Samenvatting

Het is alweer 14 jaar geleden, dat professor Oberholzer zijn Inleidingin die Prinsipiële Opvoedkunde publiceerde. Nu, in 1968, met het einvan zijn universitaire taak in het zicht, heeft hij dit werk herdacht^^ IS zijn Prolegomena van 'n Prinsipiële Pedagogiek CHaum, Kaapstad 1968, 424 blz.) ons geschonken. Naar zijn vroegere werk, dat ik in dit tijdschrift destijds besproken wil ik niet teruggrijpen. Wat nu voor ons ligt, bedoelt de' auteur® op zichzelf te beschouwen bijdrage uit de wijsgerige pedagogiek^ouit een christelijke en een fenomenologische gezichtshoek. In me'^ig opzicht staat Oberholzer dus in positie verwant aan die van Kohn^nim. Hoogveld, mijzelf, Perquin, Luypen, Buytendijk. Hessen, Strasser,uhelm Flitner, enz. Maar wij moeten er hier wel op wijzen, dat er inuidAfrika hard gewerkt is en hard gewerkt wordt,zodat zijn eigen colga s minstens evenzeer te zijner plaatsbepaling genoemd mogen worZo plaatst hij zich tegenover de gedachte aan de pedagogiek als^gepaste vanallesennogwat, zoals hij die bij Barnard vindt. ZoJ^st hij zijn plaats naast Potgieter inzake de historische pedagogiek,staat dichtbij Landman, die '61 bij Nel en Oberholzer promoveerop j^'jj Antropologiespedagogiese beskouing van beroepsoriënteg met spesiale verwijsing na die personologiesetiese" of bij Gouws.nzovoort: want — als cezegd — in ZuidAfrika is en wordt hard

Downloads

Gepubliceerd

2023-09-08

Nummer

Sectie

Artikel