DE WERKCOLLEGES LERAARSOPLEIDING VAN DEUNIVERSITEIT VAN AMSTERDAM

Auteurs

  • W.J. Moleman

Samenvatting

Zo nu en dan kan men in studentenkringen en zelfs onder leraren destelling horen verkondigen dat een opleiding tot het beroep van leraargeen zin heeft. Je bent leraar; wordt het nooit. Als je je vak (een gro^®hoeveelheid feitenkennis) tenminste beheerst. Ik heb de indruk, dat deze opvatting samenhangt met een verouderdbegrip van leiding geven. De leider is iemand, die door goddelijke g^"nade geroepen is de clan, de gouw of grotere sociale groeperingen t^dirigeren naar doelen, die hem geopenbaard zijn.In onze tijd zijn echter andere vormen van leidinggeven ontstaan.Een kenmerk van deze moderne vormen, zoals pedagogisch leiderschap, funktioneel leiderschap en gedeeld leiderschap, is dat de nieiiselijke vermogens waardoor deze vormen in groepen tot uiting kunnenkomen tot op zekere hoogte geschoold kunnen worden.

Downloads

Gepubliceerd

2023-09-08

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

DE WERKCOLLEGES LERAARSOPLEIDING VAN DEUNIVERSITEIT VAN AMSTERDAM. (2023). Pedagogische Studiën, 46(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/17281