MICRO-, MESO- EN MACRODIDACTIEK

Auteurs

  • W.F. Brandenburg

Samenvatting

Doel en opzet van dit artikel is te pogen bij te dragen de didactiek gestalte te geven. Gestalte in de betekenis, waarin dit woord in de Gestaltpsychologie gebezigd wordt.Een gestalte is een totaliteit, waarvan de delen hun zin en betekenisaan deze totaliteit ontlenen, terwijl de verbondenheid van elk deel metde andere delen kenmerkend is.Onder didactiek verstaan we hier voorlopig de wetenschap, die zichbezig houdt met de bestudering van gedragswijzen van leraar en leerlingen uit een schoolklasse in en om het schoollokaal, welke gerichtzijn op het bereiken van een leereffect bij de leerlingen. Het gaat derhalve om de totaliteit van het lesgeven door de leraar aaneen schoolklasse, welke het leren door de leerlingen tot effect heeft.Dit beperkt zich niet tot het gebeuren in het schoollokaal, want ookhet uitvoeren van huiswerktaken door de leerlingen en het preparerenvan de les door de leraar, alsmede de correctie van de proefwerken e"de beoordeling der leerprestaties zijn hierin betrokken. Bovendien 'Shet lesgeven niet los te denken van de te gebruiken leermiddelen, z"'als bv. het leerboek enerzijds en het schoolbord anderzijds. *

Downloads

Gepubliceerd

2023-09-08

Nummer

Sectie

Artikel