WORDT ER BIJ DE METHODIEK VAN HET LEREN LEZEN VOLDOENDE PROFIJT GETROKKEN VAN DE ANALOGIEWERKING?

Auteurs

  • S.J. Nijdam

Samenvatting

Wie kennis neemt van de literatuur betreffende het leren lezen, zaldaarin weinig aantreffen over de hoogst belangrijke, ja zelfs beslissende rol die de analogie in dit proces vervult. Dit geldt zowel nationaalals internationaal. In het overigens uitstekend gedocumenteerde werkvan Artur en Erwin Kern „Lesen und Lesenlemen" i komt dit onderwerp slechts een enkele maal aan de orde, als de auteurs de methode vanGedicke (2e helft 18e eeuw) beschrijven: „Durch ein dunkles Analogiegefühl komt dann schlieszlich auch das Lesen von fremden Stoff zustande". Van een scherp onderkennen en een systematisch methodisch profiteren van deze in het kind werkende kracht is nergens sprake. Dat vinden we voor zover mij bekend alleen bij de didacticus A. Jager, diereeds omstreeks de twintiger jaren heeft gewezen op het grote belangvan de analogie voor het taalonderwijs 2 en het leren lezen 3.

Downloads

Gepubliceerd

2023-09-12

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

WORDT ER BIJ DE METHODIEK VAN HET LEREN LEZEN VOLDOENDE PROFIJT GETROKKEN VAN DE ANALOGIEWERKING?. (2023). Pedagogische Studiën, 45(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/17342