HET ONTWIKKELEN VAN EEN „KOMPENSATIE- PROGRAMMA" T.B.V. PLM. 5-6 JARIGE WOONWAGENCENTRUM-KINDEREN

Auteurs

  • K. SIETARAM

Samenvatting

Het onderzoek „Opvoeding van en onderwijs aan woonwagenkampkinderen". dat op verzoek van de Staatssecretaris van het Ministenevan Onderwijs en Wetenschappen door de afdeling Sociale Pedagogiek in samenwerking met de afdeling School en klinische pedagogiek van het Pedagogisch Instituut aan de Rijksuniversiteit te Utrechtwerd verricht, droeg over het algemeen een inventariserend karakter.Nadat uit het inventariserend gedeelte van het onderzoek duidelykwas gebleken dat de woonwagenkinderen vooral op het gebied van detaalontwikkeling een grote achterstand hebben t.o.v. hun leeftijdsgenoten uit de sedentaire samenleving, begonnen wij op een woonwagencentrumschool in januari 1967 met een eksperiment.Verder bleek (uit het meergenoemde onderzoek) dat de school waardeze kinderen naar toe gaan als regel is afgestemd op „middleclassculture" en derhalve geen of weinig rekening houdt met de beperkteen afwijkende ervaringswereld van de woonwagenkinderen. Hierdoorfalen de kinderen voortdurend, waardoor er negatieve zelfgevoelenst.a.v. de school opgeroepen worden. Hun schoolprestaties verslechterendaardoor nog meer, hetgeen hun aspiraties ongunstig beïnvloedt.Voorts komt hier nog bij dat de woonwagenkinderen over het algemeen minder hoge aspiraties hebben aangaande hun toekomstigschool en beroepsloopbaan dan kinderen uit de wat hogere niveaus.(bv...middleclass culture")

Downloads

Gepubliceerd

2023-09-12

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

HET ONTWIKKELEN VAN EEN „KOMPENSATIE- PROGRAMMA" T.B.V. PLM. 5-6 JARIGE WOONWAGENCENTRUM-KINDEREN. (2023). Pedagogische Studiën, 45(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/17343