pedagogische kroniek

Auteurs

  • J. Tuinman

Samenvatting

Vrijwel letterUjk elk in Amerika verschijnend onderwystijdschnft wi]dtzo om de 3 of 4 nummers een artikel of een redactioneel commentaaraan de nieuwste nieuwigheid in het klaslokaal: de computer. Tot voorkort was het nog mogelijk bij de realiseerbaarheid op grote schaal vanCAI (Computer Aided Instrucüon) of ook wel CBI (Computer BasedInstruction) vraagtekens te zetten. En dan ook vaak gelezen commentaar van de wat behoudender kant: het duurt nog zo lang dat we dezedingen werkelijk in de klas krijgen, dat we beter doen door aandach ,aan meer urgente zaken te geven. Die tijd is definitief voorbi]. CAiis één van de toepassingen van computergebruik in de school. Bi] deprogressieve vorm van geprogrammeerde instructie, zijn een aamaileerprogramma's in een computerbrein gevoerd. De computer presenteert een probleem aan de leerling, evalueert diens antwoord en beslistover de verdere gang van de les: doorgaan en moeilijkere opdrachtenverstrekken, teruggaan en opnieuw proberen, herhalen met andere opgaven, stoppen en hulp van de leerkracht inroepen. Het computergeheugen bevat alle gegevens over de leerling die bijevaluatie van diens werk van belang kunnen zijn, bijv.: soaoeconomische achtergrond, vroegere prestaties, speciale moeilijkheden met bepaalde leerstof, speciale interesses, rapportgemiddelden.De leerling treedt met de computer in contact door gebruik te maken van een toetsenbord, een electronische pen, een microfoon. Decomputer stelt z'n problemen en geeft z'n commentaar d.m.v. een automatische schrijfmachine, (typo)grafische beelden op een beeldbuis, eenluidspreker, diaprojecties, films.

Downloads

Gepubliceerd

2023-09-12

Nummer

Sectie

Artikel