REISINDRUKKEN UIT WILLIAMSBURG

Auteurs

  • PH. IDENBURG

Samenvatting

Enkele maanden geleden begin oktober 1967 verbleef ik in Williamsburg in de NoordAmerikaanse staat Virgnia. Het stadje is een bedoek ten volle waard. Het bewaart ongerept de herinneringen uit de17e en 18e eeuw, toen de kolonisten zich hier vestigden, vlak bij debrede riviermonden, die de aan en afvoer van goederen verzekerden,^ijn naam is een eerbetoon aan Engelands grote koning, onze Willemde Derde. Het William and Mary College ter plaatse is een van deoudste instellingen voor voortgezet onderwijs in de Verenigde Staten.In deze bijzonder aantrekkelijke omgeving kwamen op uitnodiging^an Dr. James A. Perkins, president van de Comell University te Itha^ (N.Y.) een aantal onderwijskundigen bijeen. Welgeteld 170 uit 52verschillende landen. De conferentie werd belegd op initiatief van depresident van de Verenigde Staten, Lyndon B. Johnson, teneinde vangedachten te wisselen over The world crisis in education. Geen internationale onderwijsconferentie heeft ooit zoveel persoonlijkheden vanZo hoog niveau bijeen gezien. Ik noteer een aantal namen uit de deelnemerslijst: C. Arnold Anderson, Hellmut Becker, C. Edward Beeby,*2eorge Z. F. Bereday, Frank Bowles, Jean Capelle, Henry Chauncey.Adam Curie, Michel Debeauvais, Friedrich Edding, Lionel Elvin,H. Halsey, Torsten Husén, Barbara Ward, Alexander King, René^aheu, Raymond Poignant, Wilbur Schramm, Bertrand Schwartz, Bogdan Suchodolski, John E. Vaizey. De lezers zullen verscheidene vandeze namen kennen o.a. van boektitels. Er waren onder de deelnemersslechts enkele erkende pedagogen. Ik noem Freeman Butts en Suchodolski. Het is duidelijk dat de bestudering van de opbouw en functionering van het schoolwezen in zijn grote lijnen en in zijn maatschappelijke context bij een ander type wetenschapsbeoefenaren terecht is gekomen. Ter voorbereiding van de besprekingen waren er een stapel rapportensamengesteld. Vooreerst het omvangrijke basisdocument van Philip H.Coombs en de staf van zijn International Institute for EducationalPlanning, opgericht door de Unesco, te Parijs. Het was getiteld: The^vorld educational crisis a systems analysis. Voorts overzichten vande onderwijssituatie in verschillende delen van de wereld, waarvan ikliet rapport over Europa heb geleverd. i Vervolgens rapporten over bepaalde aspecten van het onderwerp, die in 10 working groups zouden

Downloads

Gepubliceerd

2023-09-12

Nummer

Sectie

Artikel