MOETEN KLEINE KINDEREN LEREN LEZEN?

Auteurs

  • WILHELMINA BLADERGROEN

Samenvatting

Hoogleraar R.U. GroningenI. Het verschijnen van de „leesmethode voor kleine kinderen", bij onsbekend geworden als „de Methode Margadant", heeft in den beginneveel stof doen opwaaien en de wereld van pedagogen en ouders inberoering gebracht. In het algemeen stond de pedagogische wereldtamelijk negatief tegenover deze nieuwigheid, waarbij als hoofdmotivering gold, dat de toch al zo korte periode van zorgeloosheid, die hetjonge kind geniet, zou worden belast met het verwerven van vaardigheden, waartoe het kind nog niet rijp wordt geacht.In wezen kunnen we echter dit hele probleem niet beoordelen, zonderde nodige experimentele ervaring en benadering.Nu vinden we in de recente literatuur beginpunten van nader onderzoek van het probleem en het leek mij derhalve juist om bij tijdenwijle daaromtrent iets mede te delen. ,II. In het Julinummer 1967 van Schule und Psychologie treffen wetwee artikelen aan over dit onderwerp, die hier verkort worden weergegeven.A. Het eerste artikel is geschreven door Heinrich Kratzmeier onderde titel „Het lezen van kleine kinderen."Ook in Duitsland is de methode, aldaar geïntroduceerd doorLÜCKERT, in eerste instantie met een „neen" begroet.Daartoe worden de volgende motieven aangevoerd.1. Het kind is gedurende de kleuterfase nog niet rijp om te leren lezen.2. Een te vroegtijdig leren lezen zou het kind geestelijk overbelasten.3. De onbekommerde speelfase van het kind zou door het leren lezenworden ingeperkt.4. Het kind, dat reeds kan lezen, voordat het naar de lagere schoolgaat, zal zich in het eerste schooljaar vervelen. '

Downloads

Gepubliceerd

2023-09-12

Nummer

Sectie

Artikel