Pedagogische kroniek

Auteurs

  • J. Grandia

Samenvatting

Op feestelijke wijze is tijdens een receptie op zaterdag 16 december inhotel Krasnapolsky te Amsterdam, afscheid genomen van Van Dam,directeur van het Onderwijskundig Studie Centrum, die in verbandmet het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd zijn functie heeftneergelegd.De fuif werd opgeluisterd door niemand minder dan de heer Godfried Bomans, die de lachers op zijn hand kreeg toen hij enkele anecdotes uit zijn bekende werk 'Kopstukken' reciteerde.De heer Van Dam heeft aanvankelijk scheikunde, natuurkunde enwiskunde gestudeerd en is/vervolgens zijn maatschappelijke loopbaanbegonnen als leraar bij het middelbaar onderwijs. Vervolgens is' hijdirecteur van een h.b.s. en daarna rector van een lyceum geworden.Naast zijn werkkring heeft hij tijd weten te reserveren voor de studiein wijsbegeerte en psychologie en deze afgesloten met een doctoraalexamen.Na een aantal jaren inspecteur voor het v.h.m.o. te zijn geweest isVan Dam benoemd tot directeur van de stichting OnderwijskundigStudie Centrum te Amsterdam, dat hij mede heeft helpen oprichten. In zijn laatste functie heeft Van Dam ondervonden, hoe moeilijk het is vernieuwingen in de wereld van het V.H.M.O. door te voeren. Hetdoorbreken van stereotiepe opvattingen en traditionele gedragspatronenblijkt nl. een moeizame en veel tijd vergende aangelegenheid te zijn.Heeft het uitblijven van spectaculaire veranderingen Van Dam tot eenteleurgesteld man gemaakt? Volstrekt niet. In zijn veelzijdige maatschappelijke loopbaan en mede door zijn jarenlange studie van wijsgerige problemen, heeft hij de wijsheid verkregen te onderkennen ente aanvaarden, dat het invoeren van vernieuwingen bij het onderwijseen werk op zeer lange termijn is. Het oude is nJ. niet alleen vertrouwdmaar kan tevens bogen op gunstige resultaten, die bereikt zijn. In demens is verder een drang werkzaam om te streven naar zekerheid. Daarentegen houdt onderwijsvernieuwing ook in: afwachten welke de resultaten zijn en het loslaten van zekerheden. De twijfel bij leraren, t.a.v.de geopperde suggesties voor vernieuwing van het onderwijs en de aarzelingen deze in de praktijk van het schoolleven te beproeven, zijn derhalve te verstaan en hebben tot op zekere hoogte hun betekenis maarmogen er echter niet toe leiden, dat het onderwijs verstart door gebrekaan nieuwe initiatieven.

Downloads

Gepubliceerd

2023-09-12

Nummer

Sectie

Artikel