Boekbeoordelingen

Auteurs

  • J. Grandia

Samenvatting

De studie begint met een beknopte cultuurhistorische verkenning van hetschrijven. Enige specimina worden aangevoerd als grottekening, beeldschrift, het Semitisch alfabet, het handschrift in de onderscheidene cultuurperioden, het blokschrift en het normschrift. Vanzelfsprekend kandit overzicht niet volledig zijn, maar het is wel informatief mede door devele goede illustraties.In het tweede hoofdstuk worden de schrijfbehoefte, het schrijfmateriaal, de mogelijkheden van de schrijver en de kennis van de schrijflettersbehandeld. Vervolgens komen aan de orde de ontwikkeling van de schrijffunctie en het functioneel schrijfonderwijs.Bijzonder instructief zijn vervolgens de beschouwingen over de betekenisvan het schrijven zowel voor de intellectuele als voor de emotionele ontwikkeling van het kind. In dit gedeelte komt de pedagogische waarde vandidaktisch goed schrijfonderwijs sterk naar voren. Na de schrijfstoornissen te hebben gedefinieerd worden de oorzaken besproken. Zo kunnen schrijfstoornissen een gevolg zijn van organische aandoeningen als neurologische stoornissen, een tekort aan psychische vitaliteit, akoestische of optische afwijkingen. Een tweede gebied van oorzakenwordt gevormd door emotionele stoornissen van het kind tengevolge vaneen conflictsituatie, een pathologische karakterstructuur e.d. Ook kunnenleermoeilijkheden optreden, die sterk inwerken op gedrag en het zelfgevoel van het kind. Verder kunnen schrijfstoornissen optreden tengevolgevan een tekort aan intellectuele begaafdheid.

Downloads

Gepubliceerd

2023-09-12

Nummer

Sectie

Artikel