Onderwijskunde

Auteurs

  • J. TUINMAN

Samenvatting

1. Binnen het veld van het didactisch denken vallen bij een eersteblik te onderscheiden:a. het onderwijsproces — een geheel van activiteiten gericht op derealisering van leerdoelen;b. leerdoelen — specificaties van onderwijsdoelen, concreet, d.w.z. met verwijzing naar tastbare leertaken, leerstof, geformuleerd;c. onderwijsdoelen — specificaties van een opvoedirigsdoel,met name die subdoelen van opvoedingwaarvan de verwerkelijking door geïnstitutionaliseerd onderwijs wordt geachtplaats te vinden.2. Wetenschappelijke theorievorming bij het onderzoek van empirischegegevens is gebonden aan de mogelijkheid tot objectieve toets vanrelevante hypothesen. Onder relevante hypothesen kunnen i.v.m. deanalyse van het onderwijsproces worden verstaan alle hypothesen dieeen uitspraak doen over het effect van een bepaalde onderwijsactiviteit gericht op realisering van een doel dat operabel gedefinieerd moetkunnen worden teneinde de gewenste verificatie mogelijk te maken.

Downloads

Gepubliceerd

2023-09-12

Nummer

Sectie

Artikel