Boekbeoordelingen

Auteurs

  • P. Idenburg

Samenvatting

Dit boek over nieuwe onderwijsmethoden wordt beoordeeld door een belangstellende ondeskundige. Dat heeft het nadeel dat het niet op zijnwetenschappelijke correctheid kon worden geverifieerd. Als voordeel magwellicht gelden dat het is bekeken door één uit de categorie van lezers, diede auteur op het oog heeft gehad. Nieuwe inzichten in het leerproces,nieuwe methoden en nieuwe technische hulpmiddelen melden zich aan depoorten van onze onderwijsinstellingen. Hier en daar vinden ze toegang.In potentie kunnen ze inderdaad leiden tot een revolutie in de werkwijzen van de scholen. De auteur beschikt over de kennis van het bestaande systeem zowel als van de nieuwe technologie in haar verschillendevormen. Hij toont zich een kritisch beoordelaar, die oog heeft zowel voorde mogelijkheden als voor de vele nog onbeantwoorde vragen. Hij zouzijn boek echter niet de, op de realiteit vooruitgrijpende, titel hebben meegegeven indien hij er niet van overtuigd was dat het inzicht in de voorwaarden van succesvol doceren en leren in de jongste tijd aanzienlijkgroter is geworden. Daarmede is voor een toenemend aantal leerlingenin principe de weg geopend naar een hoger prestatieniveau. Het bock iseen boeiende inleiding tot het begrip van zulke zaken als „new mathematics", modern onderwijs in de natuurwetenschappen, talenpractica, audiovisuele hulpmiddelen, multimediacommunicatiesystemen, geprogrammeerd leren, enz. ph. j. i. Drie studicn omtrent onderwijzers van de West Duitse Volksschule, voortgekomen uit het Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung en als zodanig een vervolg op GahlingsMoering: Die Volksschullehrerin, Heidelberg 1961, und FrankRehbergHof: Untersuchungen zurSoziologie der Lehrer an berufsbildenden Schulen, Frankfurt am Main1965. Het gezamenlijk kenmerk van de onderzoekingen, waarvan hierhet resultaat thans wordt gepubliceerd, is dat ze zich gericht hebben nietin de eerste plaats op de eigenlijke beroepsuitoefening van de onderwijzersmaar op de externe aspecten ervan: hun sociale verplichtingen, hun openbare functies, hun werken aan eigen ontwikkeling en hun bezigheden opde terreinen van wetenschap en kunst. Op dit externe vlak verandert desituatie van de onderwijzer in West Duitsland merkbaar. De waarnemin

Downloads

Gepubliceerd

2023-09-12

Nummer

Sectie

Artikel