Tijdschriftbesprekingen
Samenvatting
Onder de titel: „Adolescence: Cultural Deprivation, Poverty and the Dropout", heeft David E. Hunt een lezenswaardig en uitvoerig gedocumenteerd artikel geschreven in Review of Educational Research, jrg. 1966,vol. 36, pag 463/473, waaraan het volgende ontleend wordt.Het aantal studies over leerlingen, die „culturally deprived" zijn, is sterktoegenomen mede i.v.m. de pogingen effectieve onderwijsprogramma'svoor hen samen te stellen.Hunt vestigt in zijn studie in het bijzonder de aandacht op de volgendeaspecten van deze problematiek: het nagaan en het beproeven van mogelijkheden, om de onderwijssituatie voor deze jongeren te verbeteren de leerkrachten, die aan jongeren, afkomstig uit de sociaal lageremilieus, les geven, beter voor te bereiden op deze taak door hen daartoe te scholen opdat zij in staat zijn goede onderwijsresultaten methun leerlingen te bereiken bij de leerlingen, die behoren tot de „culturally deprived group",de motivatie om te studeren te versterken, hun studiemethoden critisch te bezien en deze zonodig te doen wijzigen opdat de leertakendoor hen efficiënter worden verricht.