Pedagogisch nieuws

Auteurs

  • J. Grandia

Samenvatting

Voor het verdedigen van zijn bestaan, rechten en vrijheid is het Israëlischevolk genoodzaakt sober te leven. Vandaar dat men aan televisie nog nietis toegekomen. Wel is in 1966 een bescheiden begin gemaakt met schooltelevisieuitzendingen. De financiële bijdragen daarvoor zijn verstrekt doorde zgn. Rothschild groep.Reeds in 1961 heeft Lord Rothschild aan de toenmalige minister vanonderwijs, Abba Eban (tegenwoordig minister van buitenlandse zaken),een werkschema voorgelegd inzake schooltelevisie om het onderwijs inIsraël nieuwe impulsen te geven en op een nog hoger niveau te brengen.Enige onderwijsmensen, waaronder de bekende dr. M. Schapira hoofdvan de Hebreeuwse „University Secondary School", hebben, n.a.v. ditinitiatief van Lord Rothschild, een bezoek aan Europa en Amerika gebracht om te onderzoeken, wat daar ten aanzien van de schooltelevisiewordt gedaan. Eén en ander heeft er toe geleid, dat de Israëlische regering in 1963 heeft toegestemd, dat met de voorbereiding van schooltelevisieuitzendingen een begin zou worden gemaakt. Na enige jaren van experimenteren is de tegenwoordige minister vanonderwijs, mr. Zalman Aranne, overtuigd van de onderwijskundige mogelijkheden en betekenis van de televisie voor de school. De schooltelevisieuitzendingen dragen er toe bij de educatieve mogelijkheden van hetonderwijs uit te breiden en de kennis der leerlingen te verbreden cn teVerdiepen. Deze uitzendingen maken niet, volgens de minister, de klasseonderwijzer overbodig, noch zullen deze de leerlingen verleiden zich intellectueel minder in te spannen dan voorheen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-09-12

Nummer

Sectie

Artikel