DYNAMISCHE ONDERWIJSSTATISTIEK
Samenvatting
Sinds het begin van de reorganisatie van het voortgezet onderwijs, gemarkeerd door de nota betreffende onderwijsvoorzieningen van minister Rutten, nu al weer bijna 17 jaar geleden!, denken, spreken en schrijven wij over de structuur van het Nederlandse schoolwezen. Daarmedebedoelen wij het relatief statische aspect van de onderwijsorganisatie,dat slechts op lange termijn verandert. Daartegenover staat het dynamische element, dat zich binnen het doorde structuur gestelde kader als continu proces voltrekt. Dat is dan o.m.de binnenkomst der leerlingen, hun gang door de school, waarin zijplaats nemen, hun overgang naar een andere school en hun voortgahgaldaar alsmede het eventuele vervolg van deze gebeurlijkheden tot zijhet schoolwezen verlaten en de maatschappij binnentreden als beroepsbeoefenaar of als huisvrouw (een functie die wij hoog waarderen, maarnu eenmaal niet als beroep plegen aan te duiden).Het relatief statische en het dynamische aspect van een onderwijssysteem zijn nauw op elkaar betrokken. De bijdrage, welke een schooltype in het onderwijsproces levert bv. op het stuk van de interne ofexterne doorstroming — waaronder ik resp. de gang van de leerlingbinnen de school en zijn overgang naar voortgezette scholen versta —karakteriseert zijn plaats in de structuur en de analyse van die bijdrageen vooral van de ontwikkeling ervan in de tijd kan aanwijzingen geven voor een eventuele herziening van de structuur. Een politiek, dieeen optimale ontwikkeling der talenten in individueel en nationaal belang voorstaat, zal de doorstromingsverschijnselen daarom met oplettendheid volgen.