WETENSCHAPPELIJKE ARBEID VOOR HET BASISONDERWIJS

Auteurs

  • J. BUL

Samenvatting

Als een Universitair instituut de taak op zich neemt een bepaalde vormvan onderwijs in het bijzonder te bestuderen met onder andere de bedoeling deskundigen voor dat onderwijs op te leiden, dan kan het nietanders of zo'n instituut moet contact zoeken met belangrijke leidinggevende instanties van dat onderwijs. Deze bijeenkomst kan tot dit contact dienstbaar zijn. Deze gelegenheid willen wij benutten om een globaal maar duidelijk overzicht te geven van wat wij deden, historisch ensystematisch.In het kort willen wij ook aangeven hoe wij ons wetenschappelijk werkals zodanig gestalte gaven en nog geven. Zo'n globaal overzicht kanu oriënteren en stelt ons in staat waar nodig dieper op zaken in te gaanzonder dat men daarbij zicht op het geheel verliest.Van samenwerking tussen inspectie en onderzoek van het onderwijskan men slechts spreken als men eikaars werk en doeleinden kent enbegrijpt. Vandaar het volgende: 1. De unieke plaats die de pedagogiek in het Nederlandse universitaire leven inneemt, danken wij — daarover kan geen twijfel bestaan —aan de arbeid van Kohnstamm.2 De kwalificatie „unieke" slaat danop de positie die de pedagogiek in verschillende vergelijkbare landenaan de universiteit inneemt. Bijna uitsluitend richt zich de universitairepedagogiek op de zorg voor het secundair onderwijs en dan nog weermet name op dat onderwijs, dat leidt naar de universiteit. Alleen in delaatste jaren doen zich in deze hier en daar wijzigingen van enige importantie voor.3 Onder Kohnstamms leerlingen is het Langeveld geweestdie sterk bijdroeg tot de vormgeving van de universitaire pedagogiekstudie in brede zin en die niet meer uitsluitend de lerarenopleidingals vooiwerp van wetenschappelijke zorg aanmerkte.

Downloads

Gepubliceerd

2023-09-12

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp