WAT DE ESTHETICA ONS LEERT VOOR DE ESTHETISCHE OPVOEDING

Auteurs

  • J. QUACKELBEEN

Samenvatting

— We leven in een „beeldcultuur".— Schoonheid is niet langer meer een luxe voorbehouden aan enkelen.— Het probleem van de esthetische opvoeding moet dringend herdacht worden.— Een vruchtbare studie van de esthetische opvoeding vergt een psychologische en esthetische vorming, maar eist bovenals een empirische en experimentele basis.Het probleem van de esthetische opvoeding wordt opnieuw zeer actueel.Reeds herhaaldelijk werd in de loop van de tijden nagedacht oveihet aandeel van het schone in de totale opvoeding en er is heel watgeschreven over zijn waarde en zijn betekenis voor de ontplooiing vande jonge mens. Dit heeft echter niet belet dat in de pedagogiek eensteeds toenemende discrepantie is ontstaan tussen het aantal studiesdie gewijd worden aan de theoretische vorming en het aantal vandiegene die de esthetische vorming betreffen. Met de groeiende belangstelling voor de persoonlijkheidsvorming zijn veel pedagogen zich vanhet hachelijke van deze toestand bewust geworden. Allerwege zietmen nu in dat het dringend nodig is dat de pedagogiek systematischen wetenschappelijk het gebied van de esthetische opvoeding gaat bestuderen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-09-12

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

WAT DE ESTHETICA ONS LEERT VOOR DE ESTHETISCHE OPVOEDING. (2023). Pedagogische Studiën, 45(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/17382