Tijdschriftbesprekingen

Auteurs

  • I. Veld der van

Samenvatting

Levende Talen. dec. 1967.Wr. L. B. van Ommen, plv. directeurgeneraal Volksontwikkeling en recreatie van het Ministerie C.R.M. hield voor de Stichting voor ToegepasteTaalwetenschap een lezing over de Raad van Europa en Taalonderwijs.De Raad van Europa ziet het moderne taalonderwijs als een essentieelonderdeel van haar cultuurpolitiek in het kader van de éducation permanente. Enkele concrete wensen liggen op het terrein van het wetenschappelijk onderwijs, van onderwijs en vorming buiten schoolverband, van het'3ger, middelbaar en technisch onderwijs.F Jansonius klaagt Over de vorming van de neerlandicus. legiere rasechteneerlandicus draagt „als een brandmerk in zijn ziel" de woorden vanNijhoff met zich mee; „de Nederlandse taal is de slechtst onderwezenein Europa", al heeft Nijhoff hier vermoedelijk aan literatuuronderwijs geAan het eind van zijn artikel ontwikkelt Jansonius een program invijf punten.Vermeldenswaard is uit cultuurhistorisch belang het korte verslag van P. Buynsters over Het tweede internationale congres over de Verlichtingin 1967 in St. Andrews (Schotland) werd gehouden. Voor de eersteinaaV kwam du congres bijeen Ie Gcnève \n 1963. TwaaU \anden waren"Vertegenwoordigd met meer dan 350 deelnemers in totaal. De belang^elling uil Nederland was „minimaal". Buynsters betreurt dit omdat deVerlichting een Europees en zelfs een transatlantisch verschijnsel is. DeVerlichting is ook niet een specifiek literairhistorisch verschijnsel; „deAanwezigheid van sociologen, historici, „scientists", filosofen, literatuuronderzoekers maakte dit congres in dubbele zin tot een cosmopolitischeaangelegenheid". Zijn er geen pedagogen aanwezig geweest?Iets uitvoeriger schrijven we over het artikel van drs. C. M. Bolle: Het^"derzoek van dc kindertaal. Het eerste gedeelte geeft vooral bekend (hisonsch) materiaal van vreemde bodem. Nederlandse onderzoekingen woren lüet vermeld. In het tweede gedeelte geeft de schrijver gedetailleerdVerslag van eigen research op twee Rotterdamse scholen, daterend uit

Downloads

Gepubliceerd

2023-09-12

Nummer

Sectie

Artikel