DE VIERVOUDIGE REVOLUTIE Enkele opmerkingen over hedendaagse jeugdcultuur

Auteurs

  • G.C. HAAS

Samenvatting

Vanzelfsprekend kunnen wij de bespreking van hedendaagse vormenVan jeugdcultuur niet losmaken van de maatschappelijke en culturelecontext waarbinnen deze haar plaats inneemt. Ditzelfde geldt ook voorde paedagogische betekenis ervan, die evenzeer te maken heeft meteen algemene maatschappelijke en culturele problematiek, die nietspecifiek voor de jeugd, maar voor de gehele samenleving geldt. Dezenoodzakelijk interdisciplinaire benadering doet licht het misverstandpostvatten dat alleen in algemeen sociologische zin over de jeugdcultuur en over de opvoedende en vormende betekenis hiervan gesproken kan worden. We moeten erkennen dat in verreweg de meeste beschrijvingen van hedendaags jeugdgedrag een sociologischbeschrijvende werkwijze overweegt i. Dit is waarschijnlijk te wijten aan het achterblijven van de paedagogiek bij de sociologische reflectie op de snelde veranderingen die in de tweede helft van de vijftiger jaren in hetjeugdgedrag opgetreden zijn. De paedagogische reflectie op het jeugdgedrag heeft in onze eeuw haar hoogtepunt en voorlopig eindpunt bereikt in de jeugdbewegingssituatie. De bloei van de Duitse ontwikke'ingspsychologie en paedagogiek vóór de oorlog heeft de stoot gegeten tot een al even florissante beoefening der paedagogiek in Neder'^nd, omdat immers het object, de jeugd, zowel in Duitsland als inNederland in eenzelfde situatie verkeerde, namelijk de jeugdbewegingsS'tuatie, zodat paedagogische analyses, ervaringen en opvattingen gemakkelijk uitgewisseld en toegepast konden worden. In mindere mategeldt dit ook voor de Amerikaanse en Engelse paedagogiek van dest'ids. Op het ogenblik verkeert de paedagogische reflectie op het qc^rag van met name de oudere jeugd in haar vrijetijdsmilieu in een latente crisis.

Downloads

Gepubliceerd

2023-09-12

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

DE VIERVOUDIGE REVOLUTIE Enkele opmerkingen over hedendaagse jeugdcultuur. (2023). Pedagogische Studiën, 45(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/17395