BOUWSTEEN VOOR EEN LEERPLANTHEORIE(Enkele kanttekeningen bij Dr. J.Bijl, Over Leerplanonderzoek, Groningen, 1966).

Auteurs

  • N. DEEN

Samenvatting

Bijl moge mij vergeven, dat ik een door hem onbedoeld gebruik hebgemaakt van zijn uitlating over het bijdragen van steentjes, door op dezewijze zijn geschriftje te karakteriseren, dat onlangs in de serie ActaPaedagogica Ultrajectina is verschenen. Het is niet onvriendelijk bedoeld.Integendeel. Het onderwerp waarover hij handelt, is zo belangrijk, en deliteratuur erover zeker in Nederland zo schaars, dat iedere bijdrage,die de discussie over leerplanonderzoek op hoger niveau tracht te brengen,met vreugde verdient te worden begroet. De kanttekeningen, die ik zou willen maken, zijn dan ook bedoeld alseen poging om de discussie rondom leerplanonderzoek en leerplantheoriete helpen op gang houden, niet als critiek. Zo wil ik mij dus niet gedragen als een recensieschrijver, die op kleinigheden ingaat, zoals bijvoorbeeld als ik mij één dergelijke opmerking veroorloven mag dewat merkwaardige ingeklemdheid van Klafki tussen Ballauf en Derbolavin Bijl's beschouwing over het Duitse leerplandenken. Voorzover détailsbepaalde vragen oproepen, stel ik die liever naar aanleiding van het overdenken van het thema, dat door Bijl in zijn boekje centraal wordt gesteld.

Downloads

Gepubliceerd

2023-09-12

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

BOUWSTEEN VOOR EEN LEERPLANTHEORIE(Enkele kanttekeningen bij Dr. J.Bijl, Over Leerplanonderzoek, Groningen, 1966). (2023). Pedagogische Studiën, 44(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/17422