Boekbeoordelingen

Auteurs

  • Ph. Idenburg

Samenvatting

Dit boek bevat een reeks studiën op het terrein der vergelijkende opvoedkunde. Het begint met een inleiding tot deze discipline. Dan volgen beschouwingen over de pedagogiek der onderwijshervorming, waarbij de Montessorien Daltonscholen in Nederland de aandacht krijgen. Een volgend hoofdstukis gewijd aan het probleem van de pedagogische structuur van het schoolwezen,zoals het zich in een aantal landen voordoet. Daarna is er een opstel over deontwikkelingshulp als pedagogisch vraagstuk. Het boek wordt besloten meteen beschouwing over de zin van het reizen. In elk van deze studies legt de auteur, hoogleraar in de pedagogiek in Heidelberg, een brede orientatie aan dedag, die zich zowel in de historische als in de internationale dimensie uitstrekt.Er is in dit boek een enorme hoeveelheid informatie verwerkt. Het kan ertoebijdragen om zijn lezers in de ruimte te zetten. Op enkele punten zou ik gaarne gezien hebben dat de sehr, zich duidelijkerzou hebben uitgesproken. Amerikaanse en Engelse auteurs worden nog al eensop afkeurende wijze van het epitheton „pragmatisch" voorzien. Mij persoonlijktreft in gelijke zin de aanduiding „aus typisch angelsächsischer Sicht". Wathebben deze veroordeelden op hun geweten? Kandel heeft gezegd, dat de vergelijkende opvoedkunde ertoe kan bijdragen om het eigen onderwijssysteemjuister te zien. Hans heeft betoogd dat vergelijken tot hervormen stimuleert(S.5) en ik heb eens beweerd dat een onderwijsministeric plannen tot schoolhervorming met een vergelijkend onderzoek zou moeten begeleiden (S.15). Deauteur is kennelijk bezorgd voor het wetenschapskarakter van het vak, dat zichmoeilijk met enig praktisch nut zou verdragen. Maar elders prijst hij het „Lernen an der Erfahrung des anderen" (S.69) ea in het kader van de ontwikkelingshulp wordt van de vergelijkende opvoedkunde „ein konstruktiver Beitragerwartet" (S.16) cn hij gaat dan ook lustig aan de arbeid. Als de lezer hieruitafleidt dat het bock in dit opzicht beter is dan de enigszins onzekere leer, waarmede het begint, heeft hij gelijk. pm. j. i.

Downloads

Gepubliceerd

2023-09-12

Nummer

Sectie

Artikel