DE SOCIALE BETEKENIS VAN DE WET OP HET VOORTGEZET ONDERWIJS

Auteurs

  • P.C. GRIEND

Samenvatting

Wel zelden zal nog voor het in werking treden van een nieuwe wet inzó ruime kring zó duidelijk zijn geweest welk fundamenteel streven aan diewet ten grondslag ligt, als het geval is met de wet op het voortgezet onderwijs. Termen als mammoetwet, één sluitend geheel van onderwijsvoorzieningen, scholengemeenschap, brugjaar, horizontale en verticale doorstroming laten er geen twijfel aan bestaan, dat het er om gaat een aantalschotten en barrières die aanwezig zijn binnen het totale systeem van hetvoortgezet onderwijs, weg te nemen.Men zou ook kunnen spreken van het streven naar aansluiting, waarbijvalt te denken aan aansluiting in drieërlei opzicht.1. Tussen de verschillende onderdelen i.e. schooltypen van het totalesysteem, met inbegrip van de aansluiting van het geheel bij het basisonderwijs.2. Tussen school en maatschappij (het vak maatschappijleer, de havoals nieuwe maatschappijschool, die de taak van de in dat opzichtgedenatureerde h.b.s. overneemt).3. Aansluiting tussen de gedoceerde vakken, zodat deze alle op éénvormingsdoel gericht worden (bijv. kern en keuzevakken als middelom dergelijke gerichtheid te bevorderen).

Downloads

Gepubliceerd

2023-09-12

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

DE SOCIALE BETEKENIS VAN DE WET OP HET VOORTGEZET ONDERWIJS. (2023). Pedagogische Studiën, 44(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/17425